نقش عطر و رایحه در خاطرات ما

آیا واقعا عطر و رایحه بهترین راه برای یادآوری خاطره هاست؟

اکثر افراد در شرایط گوناگون با رایحه هایی مواجه شده اند و ناگهان متوجه میشوند که انگار مدتها قبل  آنها را از یاد برده اند مثل بوی نان تازه ای که از خانه مادر بزرگ می رسید و یا عطر مخصوصی که در اغلب مدرسه ها به استشمام میرسید. به رابطه بین رایحه ها و خاطرات پدیده پروست گفته میشود. عجیب است که تا کنون کسی بر روی این پدیده تحقیقات عمقی نکرده است. اکنون دانشمندانی از دانشگاه اترچ هلند در مقاله ای که در مجله Cognition & Emotion به چاپ رسانده انده دریافته اند افرادی که در معرض یک رویداد به یاد ماندنی قرار گرفته اند ، عطر و رایحه به بازیابی واضح تر آن خاطره کمک بیشتری خواهد کرد.

عطر و رایحه
عطر و رایحه و خاطرات

پدیده پروست (Proust Phenomenon)  چیست ؟

برای  تست تئوی پروست ، تیم تحقیقاتی به ۷۰  زن داوطلب فیلم کوتاهی از حوادث ناخوشایند مثل تصادف اتومبیلها و یا اخبار قتل عام روآندا که قابل یادآوری باشند نمایش دادند. در حین نمایش فیلم نوعی دارو که بوی خاصی میداد در فضا اسپری شد و دیوارها را با نورهای رنگی نورپردازی کردند و در همزمان موسیقی ملایمی نیز در محیط پخش میشد. یک هفته بعد از افراد درخواست شد تا به محل تحقیقات بیایند و آنها را در معرض بوی دارو ، موسیقی و نورپردازی قرار دادند و سوالاتی درباره فیلمی که هفته قبل دیده بودند پرسیده شد.

 

رابطه بین رایحه ها و خاطرات پدیده پروست
رابطه بین رایحه ها و خاطرات پدیده پروست

محققان متوجه شدند که در حین بوییدن رایحه دارو و همچنین دیدن نورپردازی شرح خاطره فیلم توسط افراد زنده تر است. هرچند برای افرادی که در معرض این محرک ها قرار نگرفته بودند ، با پخش موسیقی نیز توانستند به سوالات پاسخ دهند.

رابطه بین یادآوری رایحه با نورپردازی

طبق گفته های محققان رابطه ای بین یادآوری و رایحه یا نورپردازی رابطه ای وجود دارد که میتواند خاطرات را شفافتر زنده کند اما این تحقیق در واقع تاییدی بر پدیده پروست نیست . برای این منظور نیاز به آزمایشات کاملتری بر روی افراد است و به جای آزمایش ساده درباره وضوح خاطره یک اتفاق خاص،  اشخاص را  در معرض یک یک  محرکها  قرار دهند تا بتوانند به محرک اصلی که موجب بازیابی خاطرات میشود پی ببرند.

همینطور پیشنهاد می کنیم در مورد  عطر و رایحه و خاطرات کودکی بخوانید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا