آیا عطرها بر روحیه افراد یا عملکرد شغلی آنها تأثیر می گذارند؟

آیا عطرها بر روحیه افراد یا عملکرد شغلی آنها تأثیر می گذارند؟

پاسخ ساده است: بله! اما ممکن است دلایل آن چیزی نباشد که شما انتظار دارید. بو از طرق مختلف بر روحیه ، عملکرد و رفتار افراد تأثیر می گذارد اما دلیل آن این نیست که بوها همانند دارو بروی بدن ما عمل می کنند ، بلکه این ما هستیم که از طریق تجربیات خود بر روی آنها اثر میگذاریم. یعنی برای اینکه روایح نوعی از واکنش را در شما ایجاد کنند ، ابتدا باید یاد بگیرید که آن را با یک واقعه مرتبط کنید. زین پس، رویداد پیوست شده، در هر شرایطی یادآوری خواهد شد. در بویایی ، این روند را می توان چنین توضیح داد: رایحه جدید، در مفهوم یک محرک ساده ، مانند عمل جراحی در بیمارستان ، که یک واکنش عاطفی ساده مانند اضطراب را به وجود می آورد ، تجربه می شود. سپس آن رایحه تبدیل به محرک شرطی آن تجربه بیمارستانی شده و توانایی ایجاد پاسخ شرطی اضطراب را در صورت مواجه شدن در آینده پیدا می کند. این مکانیسم توضیح می دهد که چگونه بوها دوست داشتنی یا نفرت انگیز می شوند، و همچنین چگونه می توانند موجب بروز احساسات و یا خلق و خو شوند.

تعدادی از مطالعات نشان داده است که یادگیری بو قبل از تولد ، زمانی که طعم دهنده ها از رژیم غذایی مادر در مایع آمنیوتیک قرار می گیرند و توسط جنین در حال رشد بلعیده می شوند ، آغاز می شود. در مطالعاتی که قرارگیری مادران باردار در معرض روایح مشخصی مانند سیر ، الکل یا دود سیگار کنترل می شد، مشخص گردید که نوزادان آنها این روایح را نسبت به سایر نوزادان ترجیح می دهند. این تمایلات اولیه آموخته شده ، همچنین در ترجیح عطر و طعم در کودکی و حتی بزرگسالی تأثیر می گذارند. [توجه داشته باشید که مزه ابتدا توسط بو تولید می شود. طعم فقط احساس شوری ، ترشی ، شیرینی و تلخی است.] اگرچه اکثر پاسخهای بویایی در دوران کودکی ایجاد می شوند ، اما به دلیل تازگی و برجستگی بسیاری از تجربیات ، هر زمان با بوی جدیدی روبرو می شویم مکانیسم های یادگیری وارد عمل شده و منجر به ادراک بو می شوند .

بسیاری از مطالعات نشان می دهند که خلق و خوی مثبت با افزایش بهره وری عملکرد و تمایل به کمک به دیگران مرتبط است ، در حالی که خلق و خوی منفی باعث کاهش رفتارهای اجتماعی می شود. به طور قابل توجهی ، رفتار و بهره وری اجتماعی در حضور روایح مطبوع محیط افزایش می یابد. از نظر شناختی خلق و خو با استفاده از یافته های کلی نشان می دهد که افراد با خلق و خوی مثبت ، سطح خلاقیت بالاتری را نسبت به افراد با خلق و خوی بد نشان می دهند. رایحه نیز می تواند همان تأثیرات را ایجاد کند. هنگامی که افراد، در معرض رایحه ی مورد علاقه ی خود قرار می گیرند نسبت به زمانی که در معرض رایحه ی نامطبوع قرار دارند، راه حل خلاقانه تری برای رفع مشکلات خود می یابند.

منبع: scientificamerican.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا