اثر انگشت معطر

اثر انگشت معطر

اگر یک غریبه برای شما مزاحمت ایجاد کند و شما نتوانید چهره او را ببینید آیا می توانید در اداره پلیس او را از روی بوی بدنش تشخیص دهید؟ آیا بوی بدن مجرم برای شناسایی او کافی خواهد بود؟ طبق تحقیقات سال 2015 دانشمندان در پرتغال و سوئد، جواب صد در صد مثبت است.

هر شخص عطر و بوی منحصر به فردی دارد. یوهان لوندستروم ، متخصص اعصاب و روان در موسسه کارولینسکا در سوئد می گوید: “بوی بدن هر فرد مانند اثر انگشت است.” یک مولفه ژنتیکی بزرگ برای ایجاد بوی بدن وجود دارد. حتی سگهایی که برای بوییدن آموزش دیده اند قادر به تمیز دادن بوی بدن دوقلوهای همسان از یکدیگر نیستند مگر آنکه، آنها تحت رژیم غذایی متفاوتی قرار گرفته باشند. ”

دانشمندان هنوز نمی دانند چگونه بوی بدن می تواند مانند “اثر انگشت معطر” عمل کند. این بو می تواند ناشی از غدد عرق آپوکرین در زیر بغل باشد ، که مواد بی بو تولید می کنند و سپس این مواد در اثر تماس با باکتریهای موجود بروی پوست بدن، بودار می شوند. در سال 2015 دانشمندان دانشگاه دوسلدورف، اسیدهای چرب شاخه دار غیراشباع یا هیدروکسله را بعنوان “غالب ترین بو” و یا بدبوترین شناسایی کردند.

اثر انگشت معطر

دانشمندان طبق یک مطالعه با استفاده از پرتونگاری مقطعی انتشار پوزیترون (PET) برای اندازه گیری عملکرد مغز دریافتند هنگامیکه بویی به مشام ما می رسد نواحی مغز مسئول پردازش اجتماعی روشن می شوند. این نشان دهنده ی اینست که رایحه انسانی، متفاوت از سایر عطرها بر مغز ما تأثیر می گذارد.

منبع: discovermagazine.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا