درک نت های عطر

آکورد عطر چیست؟

به طور ساده بخواهیم توضیح دهیم، آکورد عطر مشخصه ی اولیه ی عطر می باشد.آکورد ترکیبی متعادل از سه یا چهار نت تشکیل دهنده عطر است.این آکورد همیشه با آکورد موسیقی مقایسه می شود زیرا در موسیقی نیز ترکیب چند آکورد یک قطعه موسیقی را شکل می دهند.آکوردهای رایج در عطرسازی شامل این موارد می باشند: کهربا، امبرین، آبی، آروماتیک، بالزام، قبرسی، مرکبات، کلون، گلی، تازه، فوژ، میوه ای، شیرین، سبز، گیاهی، ملیس، شرقی، ادویه و چوب.

نُت های مختلف رایحه کدامند؟

درحالیکه هر نت نقش متفاوتی در شیمی یک عطر بازی می کند، اما در اینکه هر نت باید از چندین مواد اولیه تشکیل شود محدودیتی وجود ندارد. اگر بخواهیم در مورد عطر نظر دهیم، شخصیت عطر از واکنش جمعی سه نت در تماس با پوست شکل می گیرد. هنگامی که مقداری عطر روی مچ دست قرار می گیرد، به پوست دست واکنش نشان می دهد و اولین رایحه ای که به مشام می رسد نُت اولیه عطر می باشد. این رایحه ممکن است زودگذر باشد.

انواع نت های عطر

اما اولین مواد تشکیل دهنده عطر بوده و بیشترین نقش را در فروش عطر دارد. بعد از گذشت حدود ۳۰ ثانیه، نت های میانی و نت های انتهایی عطر پدیدار خواهند شد، نت هایی که همیشه بسیار متفاوت از نت ابتدایی می باشند.

نت اولیه رایحه

نت اولیه تمامی رایحه ها مسئولیت ایجاد اولین احساس در ذهن مشتری را دارا می باشد. این نت ها تازه و سبک هستند و داستان رایحه را نقل می کنند. نقش این نت ها جذب مشتری و در عین حال انتقال آرام رایحه به سمت نت های میانی می باشد. این نت ها اصولا سبک ترین و فرّار ترین نت ها می باشند و تنها بین ۴ تا ۳۰ دقیقه ماندگاری دارند. هنگامی که عطر به پوست دست اسپری می شود این نت ها به سرعت به مشام می رسند. برخی نت های اولیه رایج از این قرار هستند: مریم گلی، لاوندر، میوه های سبک، زنجبیل و مرکبات مانند لیمو، پرتغال و بارگاموت.

ماندگاری نت های عطر

نت های اولیه ممکن است تا چند ساعت نیز ماندگاری داشته باشند، اما آنها زاده شده اند که از بین بروند. برای این منظور، این نت ها معمولا از روغن های سبک تری ساخته می شوند. برخی از آنها شامل مرکبات، گلها و گیاهانی مانند رازیانه، گریپ فروت، لاوندر، بابونه و رز می باشند.
براساس نظر دیوید فروسارد، مدیر خلاق شرکت فراپین، نت های اولیه اولین قدم در ساخت داستان منحصر بفرد یک رایحه می باشند. او می گوید: «این نت ها را نمی توان به طور واقعی مشاهده کرد اما وجود دارند، و اینها هستند که به رایحه زندگی می بخشند». عطرساز داستان رایحه را تکمیل می کند و اگر این کار به درستی انجام گیرد به تجربه ای منحصربفرد می انجامد.

نت های میانی رایحه

فونداسیون هر رایحه توسط نت های میانی رایحه شکل می گیرد، نت هایی که بین ۴۰ تا ۸۰ درصد از کل رایحه را شامل می شوند. به محض اینکه هجوم ابتدایی نت های اولیه فروکش می کند، نت های میانی خرامان خرامان و پنهانی پدیدار می شوند. از آنجا که این نت ها برای ماندگاری بیشتر ساخته شده اند (۲ تا ۴ ساعت)، نت های میانی عموما از روغن های گلی و ادویه ای قوی تر مانند علف لیمو، شعمدانی، رز، یلانگ یلانگ، نرولی، یاسمن، لاوندر، گشنیز و جوز هندی ساخته می شوند. نت های میانی در واقع تشکیل دهنده قلب رایحه هستند و نقش آنها اغفال و محسور کردن کاربر در دایره جادویی رایحه و خاطرات است.

رایحه متعادل و ملایم در کدام نت هاست؟

نت های میانی عطر که عموما خوشایند، ملیح و متعادل هستند، دارای ترکیباتی به مراتب پیچیده تر از نت های اولیه هستند. این نت ها اغلب ترکیبی ملایم از تون های گلی و میوه ای و گاهی ادویه های قوی مانند هل، جوز هندی و یا دارچین هستند. این نت ها تنها زمانی قابل درک هستند که نت های اولیه محو شده باشند و برای پخش شدن بر روی پوست به ۱۰ تا ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارند. برخی نمونه های نت های میانی شامل لاوندر، رز، فلفل سیاه، کاج، شعمدانی، رزماری، و سرو کوهی می باشند.

نت های طبیعی عطر

نت های انتهایی رایحه کدامند؟

نت های میانی و نت های انتهایی هر دو برای عمق بخشیدن به عطری که توسط نت های اولیه معرفی شده اند با هم همکاری می کنند، و معمولا بعد از ۳۰ دقیقه خود را نشان می دهند. نت های انتهایی مولکول های خود را با هم مخلوط می کنند تا بدنه کامل رایحه را ایجاد کنند، این نت ها حدود ۱۰ تا ۲۵ درصد از کل رایحه را شکل می دهند. نت های انتهایی معمولا در زمان خشک شدن رایحه روی پوست خود را نشان می دهند و نقش نهایی آنها ایجاد خاطره ای ماندگار از رایحه در ذهن کاربر است.

اینها نت های نهایی  هستند و تنها زمانی پدیدار می شوند که نت های دیگر به طور کامل محو شده باشند. این نت ها اغلب بسیار غنی و ملایم هستند و بیشترین ماندگاری را در بین نت های دیگر دارند. برخی نت های انتهایی رایج از این قرارند: چوب سدر، چوب صندل، وانیل، کهربا، نعناع هندی، بلوط، و مشک.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا