رایحه و پیوند آن با خاطرات کودکی

در دوران کودکی دنیا برای ما تازگی دارد، و میلیون ها رایحه هستند که کیهان ما را شکل می دهند. رایحه ها خاطرات دوران کودکی ما را تحریک می کنند زیرا اولین تجارب ما در مورد رایحه زمانی رخ می دهند که ما کودک هستیم. اولین برخورد ما با رایحه برای همیشه با احساسات و خاطرات اپیزودیک ما پیوند می خورد و این رایحه خاطراتی را برای ما زنده می کند که بسیار شخصی هستند. در بازاریابی رایحه کار بازاریابان رایحه حرفه ای زنده کردن خاطرات اپیزودیک و یا تقویت و ایجاد ارتباط بین این خاطرات با محصولات و برند ها می باشد.

عطر و خاطرات
عطر و رایحه ها باعث یادآوری خاطرات ما می شوند

چطور شکل می گیرد؟

حافظه اپیزودیک جمع آوری مجدد تجربه ای ست که برای هر فرد خاص و منحصر بفرد می باشد. هر زمان که یک خاطره اپیزودیک شکل می گیرد، سه مرحله مجزا رخ می دهد که هر یک از این مراحل بخش خاصی از مغز را شامل می شود. اولین مرحله مربوط به کدگذاری، و دومین مرحله ادغام می باشد. پروسه نهایی گردآوری مجدد است که در آن مغز اطلاعات مرتبط با حادثه را بازیابی می کند.گردآوری مجدد گاهی اوقات فوری انجام می شود و گاهی اوقات ممکن است نیازمند تحریک باشد، مثلا یک تصویر و یا بو. برخی نمونه های حافظه اپیزودیک شامل موارد زیر می باشد: اولین قرار عاشقانه، اولین سفر با هواپیما، یک سفر خاص، …

نمونه هایی از رایحه هایی که با استفاده از حافظه اپیزودیک باعث تقویت برند می شوند

تولیدی کفش نیو بالانس نمونه ای بارز از برندهایی ست که در استفاده از تکنیک های بازاریابی رایحه بسیار موفق عمل کرده است. در سال ۲۰۰۹ شرکت نیو بالانس فروشگاه جدیدی در شهر پکن کشور چین افتتاح کرد، دیدگاه آنها در افتتاح این فروشگاه این بود که دیگر ارائه محصولات و خدمات تنها در قالب دیداری شیک و مدرن کافی نیست، برند باید تمامی حواس پنج گانه مشتری را درگیر کند تا بتواند او را به خود وفادار نگه دارد.

نیو بالانس در بازاریابی رایحه
نیو بالانس در بازاریابی رایحه

 

شرکت نیو بالانس رایحه ای منحصر بفرد ایجاد کرد با درون مایه فروشگاه های کفش اواسط قرن بیستم. این شرکت نت های چوب و چرم را با هم مخلوط کرد و توانست از این طریق مدت زمانی که مشتریان در این فروشگاه صرف می کنند را ارتقا دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا