شیمی رایحه ی باران

اجزای زیادی در رایحه ی باران که گاهی پتروشور (petrichor) نیز نامیده می شود، مشارکت دارند. روغن های تراوش شده توسط گیاهان، ترکیبات تولید شده توسط باکتریها و تجزیه مواد شیمیایی موجود در جو برای تشکیل اوزون، همگی می توانند نقش داشته باشند.

ترکیبات باکتریایی

اکتینومایستها، گروهی از باکتری های خاک ساز، هنگامیکه هاگ تولید می کنند از خود ژئوسمین تراوش کرده، که رایحه ی زمینی دارد. باران ترکیبات خاک را بر هم می زند. بینی انسان قادر به تشخیص آن در مقادیری کمتر از 5 ppt (قسمت بر تریلیون) – معادل یک قاشق چایخوری در 200 استخر شنا المپیک- می باشد.

شیمی رایحه ی باران

روغن های فرار از گیاهان

گیاهانی که روی سنگ ها و خاک انباشته می شوند در دوره ی خشکی از خود روغن تراوش می کنند. باران باعث می شود که ترکیبات کوچکتر فرار همراهشان، مثل اسیدهایی که توسط اکسیداسیون تولید می شوند، رها شوند. عبارت “پتروشور” در سال 1964 به این رایحه نسبت داده شد. دانشمندان فکر می کنند که هدف اینگونه ترکیبات ممانعت از رشد در دوره ی خشکی و محدود کردن رقابت برای آب است.

شیمی رایحه ی باران

اوزون در اتمسفر

در هوای طوفانی، جریان الکتریکی ناشی از رعد و برق می تواند اکسیژن دو اتمی را جدا کرده و تبدیل به اتم اکسیژن نماید. این اتمها می توانند به منظور تشکیل مولکول اوزون با سایر مولکول های دو اتمی اکسیژن ترکیب شده و توسط رعد و برق به ارتفاع کمتر آورده شده و بوی “پیش از باران” را ایجاد کند.

شیمی رایحه ی باران

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا