چطور از رایحه می توان برای ایجاد خاطراتی فراموش نشدنی در ذهن مشتریان استفاده کرد

اینکه می گویند بو می تواند خاطرات را برای ما زنده کند واقعا حقیقت دارد. بو و شکل گیری خاطرات برای همیشه با هم گره خورده اند. یک باغ تابستانی، جنگل های شاداب استوایی، نسیم ساحلی، کیک پای سیب و یک اجاق دنج همگی می توانند خاطرات گذشته و روزهای خوب را به یاد ما بیاورند. مطالعات رفتاری مدرن نشان  می دهند که رایحه در زنده کردن خاطرات بیش از تصویر نقش دارد.

شکل گیری خاطرات ذهنی منفی

خاطرات منفی زندگی را نیز می توان با استفاده از رایحه به یاد آورد. رایحه گره خورده با حوادث تلخ زندگی می توانند موجب واکنش های منفی و خشن شوند. یک دهه پیش، دو محقق به نام های ورمتن و برمنر مطالعاتی بر روی افراد مبتلا به PTSD انجام دادند. نتایج نشان داد که یکی از بیماران با بو کردن گازوئیل به شدت بر آشفته می شد، به گونه ای که هیچگاه حاضر نبود دیگر پشت فرمان کامیون بنشیند.

این بو او را به سالها پیش و به جنگ ویتنام می برد: ماشین در حال سوختن، دودهای غلیظ، فرار و صحنه ی مرگ دوستان سرباز.

حس بویایی چه تفاوتی با ۵ حس دیگر ما دارد؟

پاسخ این پرسش در آناتومی مغز ما نهفته است. حباب بویایی از قسمت داخلی بینی شروع می شود و تا انتهای مغز که بو در آنجا پردازش می شود ادامه دارد. این حباب به طور مستقیم با بخش های آمیگدالا و هیپوکامپوس متصل است (دو قسمتی که در احساسات و شکل گیری خاطرات دخیل هستند).

داده های دیداری، شنیداری و لامسه ای به این بخش راه ندارند و به همین خاطر است که حس بویایی بیش از دیگر حواس در تحریک خاطرات و احساسات موفق است.

میزان و آمار فروش عطر

آمریکای شمالی بزرگترین بازار برای انواع محصولات عطری به شمار می آید. در سال ۲۰۱۵، الیزابت تایلور، برند پیشرو عطر زنانه، حدود ۲۳٫۲ میلیون دلار درآمد داشت. تا سال ۲۰۲۲، تخمین زده می شود که بازار عطر دنیا درآمدی حدود ۵۱ میلیارد دلار داشته باشد. این افزایش تخمینی به دلیل افزایش استفاده از عطر در محصولات مراقبت شخصی زنانه و مردانه و همچنین رشد آگاهی نسبت به ارزش درمانی رایحه در سلامت روانی و احساسی می باشد.

این افزایش همچنین نتیجه محبوبیت روز افزون برند های لوکس و همچنین علاقه ی مشتریان و شرکت ها به ایجاد رایحه های سفارشی ست.

کدام رایحه ها برای کدام محصولات مناسب تر است؟

ارتباط دادن یک رایحه قابل تشخیص به یک محصول و یا مکان و شکل گیری یک حس خوب هدف نهایی تولید کنندگان عطر و اسانس می باشد. این کار راحتی نیست و نیازمند مهارت بالایی ست زیرا هر عطری برای هر محصول و هر مکانی مناسب نیست. همچنین حقیقتی وجود دارد مبنی بر اینکه تمامی رایحه ها باید با عطر طبیعی بدن مشتریان نیز سازگار باشد و هیچ تولیدکننده ای نمی تواند پیش بینی کند که یک مشتری کدام محصول را انتخاب می کند.

به عنوان مثال، شامپو نباید دارای رایحه ای باشد که با رایحه لوسیون ساخت همان شرکت در تضاد باشد. هدف نهایی همیشه یک رایحه خوشایند خواهد بود.

بازاریابی رایحه هنری بسیار دقیق است که از آنچه به نظر می آید بسیار پیچیده تر است. افراد با هم متفاوت هستند و ممکن است واکنش های بسیار متفاوتی به عطر های مختلف نشان دهند. به عنوان مثال، در محصولات مراقبت شخصی رایحه های گلی، میوه ای، فانتزی و تمیز محبوب تر بوده و اغلب مورد استفاده قرار می گیرند و رایحه گلی محبوب ترین رایحه برای صابون است. برای شامپو، رایحه های لاوندر، هویج و رزماری برای تمامی انواع موها مناسب است.

تولیدکنندگان باید به یاد داشته باشند که کلید موفقیت در اتخاذ رایحه ای مناسب برای محصولات آرایشی و مراقبت شخصی انعطاف پذیری می باشد.

رایحه شخصی یک گزینه جانبی است

رایحه را به عنوان یک گزینه جانبی در نظر بگیرید که فصل، مناسبت و یا حالت کنونی شما را برجسته می کند. ملاحظات پایه پیشنهاد می دهند که برای محیط کار، فعالیتهای روزمره، زمستان، و تابستان یک رایحه را در نظر بگیرید.

رایحه و مناسبت های خاص

هیچگاه قدرت یک رایحه خاص در حک کردن یک مناسبت و یا محل در ذهن را دست کم نگیرید. رایحه های خانگی اغلب براساس یک فصل و یا مناسبت خاص انتخاب می شوند. این موضوع محبوبیت کدو حلوایی و سیب در پاییز و نعناع در زمستان و کریسمس را توجیه می کند.

برای مناسبت های خاص، مانند جشن عروسی، بهتر است عروس و داماد از یک رایحه استفاده کنند و این رایحه با محل جشن سازگاری داشته باشد.

برای شام های رسمی و مجالس رسمی

برای این مناسبت ها، از رایحه های موجود در دسته شرقی استفاده کنید زیرا این رایحه ها سنگین تر و ماندگار تر هستند و خط بوی بیشتری دارند. برای مجالس لوکس شب هاثی زمستانی از ترکیبی از مُشک و چوب در نت های اولیه و مرکبات درنت های زیرین استفاده کنید. برای دورهمی های تابستانی، بوی چرم و میوه ترکیب خوبی خواهد بود.

رایحه های اداری

عطرهایی که در ادارات استفاده می شوند باید سبک، با سبک، و ملایم باشند. برای محیط هایی که در تعامل نزدیک با دیگران قرار دارید استفاده از رایحه های میوه ای و گلی مناسب است.

اولین قرار

برای این مناسبت ها استفاده از رایحه های قوی مانند رایحه های چوبی، مشکی، ادویه ای و گلی مناسب است. عطری را انتخاب کنید که قوی باشد اما زیاده روی نکنید. ظرافت کلید ایجاد تصورات مثبت در نگاه اول است. عطرهایی که برای این گونه مناسبت ها استفاده می شوند شامل این موارد می باشند: رایحه های گریپ فروت و گلی کلاسیک، که حسی متمایز ایجاد می کنند، و یا نت های شرقی مانند کهربا و ارکید که محیطی رومانتیک برای شما ایجاد خواهند کرد.

ماموریت های آخر هفته

سوپرمارکت، بانک و ماموریت های خانگی دیگر نیازمند انرژی، کفش های راحتی و رایحه ای مرکباتی می باشد. این رایحه شامل نت های پرتغال ماندارین، گریپ فروت، گل های ایسلندی، شکوفه هلو و رز وحشی ست.

مهمانی های آخر هفته

رایحه های جذب کننده در یک مهمانی آخر هفته همیشه به یاد می مانند. غذای خوشمزه، آتش شعله ور، پای سیب تازه به همراه رایحه دارچین و چوب کاج مهمانی را برای شما به یاد ماندنی خواهد کرد. بارقه هایی از رایحه های مرکباتی، به خصوص لیمو، گلی و وانیلی به همراه کارامل و شکلات رایحه ای خاص پدید خواهد آورد.

جالب است بخوانید درمورد اینکه بوی محیط چه تاثیری بر خرید مشتریان می گذارد؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا