چرا بیشتر عطرهای دنیا ساخت کشور فرانسه می باشد؟

چرا بهترین عطرهای دنیا در فرانسه ساخته می‌شوند؟

چرا بیشتر عطرهای دنیا ساخت کشور فرانسه می باشد؟

از طریق متن‌ها و حفاری‌های باستان‌شناسی اینگونه به نظر می رسد که عطرها در بعضی از تمدن‌های اولیه انسانی وجود داشته‌اند. عطرسازی مدرن از اواخر قرن نوزدهم میلادی که تولید مصنوعی مواد معطری همچون وانیلین و کومارین به‌طور تجاری ممکن شد، شروع گردید. در فرانسه به کمک هنر عصاره گيری كه اعراب سينه به سينه و نسل به نسل آموخته بودند، اولين عطرها ساخته شدند. دلیل آن كه بيشتر عطرهای اولیه فرانسوی، رایحه بسیار تندی داشتند، به خاطر استفاده از مشک و عنبر چرب خالص (تحت تاثیر سلیقه عربی) در ساخت عطرها بوده است. یکی از دلایلی که لردهای فرانسوی در طول تاریخ کمتر به فکر استحمام می‌افتادند نیز همین مورد است. آن‌ها با استفاده از رایحه‌ها و عطرهای خالص، پاکیزه نبودنشان را پوشش می‌دادند. بدین ترتیب فرانسه در طول تاریخ ابتدا به یکی از پر مصرف‌ترین کشورهای دنیا در زمینه استفاده از عطر و به واسطه آن بعدها به بزرگ‌ترین تولید کننده و البته خواستگاه عطر و ادکلن‌های با کیفیت تبدیل شده است.

هر چند در قرون وسطی شست‌ و شو و نظافت رواج پيدا كرده بود، اما در رنسانس اين عادت به خاطر بروز بيماری واگيردار طاعون فراموش شد.  پزشک هنری دوم دستور داد تا تمامی حمام‌های عمومی را ببندند و به جای آب از عطر در حمام استفاده كنند، تا با ضد عفونی كردن بتوانند با اين بيماری مهلک مقابله کنند. به مرور زمان اين عطرهای تند و خوشبو نه ‌تنها برای حمام رفتن بلكه در توالت‌ها هم استفاده شد و در زمان بيماری‌های واگيردار، عطرسازان سعی می‌كردند عطرهایی بسازند، كه علاوه بر خوشبو كردن و استفاده در حمام و توالت، با استفاده از الکل، ضدعفونی كننده نیز باشند.

امروزه نيز فرانسوی‌ها به جای حمام کردن روزانه، طبق عادت تاریخی خود با عطرها دوش می‌گيرند! عطر در فرانسه نه تنها به عنوان جزئی از نیازهای مراسم آیینی به حساب می‌آید، بلكه پوششی است برای رفع بوی بدی که به خاطر حمام نکردن یا کم دوش گرفتن در بدن ایجاد می‌شود.

کاملا واضح است که امروزه فرهنگ استفاده از عطر كاملا متحول شده است. عطرسازان به دلیل مسائل زیست محیطی، تجاری، اقتصادی و قوانین موجود، نمی‌توانند و نمی‌خواهند مانند گذشته عطرهايی با ماندگاری و پخش بوی بسیار بالا بسازند.

منبع: wikipedia.org

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا