آموزش حس بویایی (olfactory training)

بهبود حس بویایی از طریق آموزش دادن بینی؟!!

آموزش حس بویایی (olfactory training)

بهبود حس بویایی از طریق آموزش دادن بینی؟!! ممکن است عجیب به نظر برسد ، اما کاملا منطقی ست. تمرین دادن عضلات با رفتن به ورزشگاه یا تمرین روزانه یک ساز موسیقی این اطمینان را حاصل می کند که شما (امیدواریم) در آنچه تمرین می کنید پیشرفت کنید. بنابراین باید آموزش حس بویایی را نیز امتحان کنید که همانند فیزیوتراپی برای بینی است. اینکه آموزش حس بویایی شما واقعا مفید است ، از تعدد مطالعات انجام شده در این زمینه کاملا مشهود است.

آموزش حس بویایی (olfactory training)

آموزش بویایی یک روش درمانی نیست ، بلکه راهی برای تقویت و بهبود شماست. هر بار که این کار را انجام دهید ، اعصاب بویایی را تحریک می کنید تا به بوییدن شما کمک کند و این همان چیزی است که اعصاب را به بهبودی ترغیب می کند. بسیاری، احساس می کنند که برای شروع آموزش بویایی بعد از آسیب در اثر تصادف و یا جراحی و یا ابتلا به بیماریهای ویروسی آماده نیستند. درک این نکته مهم است که هرچه زودتر شروع کنید ، در طولانی مدت نفع بیشتری خواهید برد. از دست دادن حس بویایی برای فرد بسیار دشوار و دلسرد شدن ، بسیار محتمل است.

آموزش حس بویایی (olfactory training)

متداول ترین آموزش بویایی براساس تحقیقات پروفسور توماس هامل ( Thomas Hummel )  از دانشگاه درسدن ( University of Dresden ) در سال 2009 انجام می شود. در سال 1916 ، روانشناس آلمانی ، هانس هنینگ ( Hans Henning  )، با ایجاد الگویی به نام “منشور رایحه” ، آنها را به شش دسته گلی ، فاسد ، میوه ای ، تند ، سوخته و رزینی طبقه بندی کرد. پروفسور هامل برای مطالعه خود عطرهایی را به عنوان نماینده از این طبقه بندی ها انتخاب کرد: گل رز (گلی) ، لیمو (میوه ای) ، میخک (تند )، اکالیپتوس (رزینی). این آموزش شامل 2 بار بوییدن روایح فوق به صورت روزانه و به مدت 6 هفته است و توسط پزشکان متخصص گوش- حلق- بینی ENT)  ) در سراسر جهان تجویز می شود.

آموزش حس بویایی (olfactory training)

بهتر است این روش را با ترتیب زیر انجام دهید:

  • ابتدا چندین قطره از عطر یا روغن را روی یک پد کتان بریزید و اجازه دهید به مدت 1-2 دقیقه به روی ان باقی بماند.
  • پد را در فاصله 2-3 سانتی متری از بینی خود قرار داده و طبیعی و آرام نفس بکشید.
  • پد را از بینی خود فاصله دهید و مجددا بعد از چندین ثانیه همان رایحه را استشمام کنید.
  • این پروسه را برای هر رایحه انجام دهید و بین روایح متفاوت، چندین دقیقه یه بینی خود استراحت دهید.

باید در نظر داشته باشید که:

  • با این روش، حس بویایی ممکن است بهبود پیدا کند، تنها کمی بهبود یابد یا اینکه اصلا تغییر نکند.
  • ناامید نشوید! در اولین روزها ممکن است روایح را بسیار کم احساس کنید یا اصلا احساس نکنید.

منابع:

sinusandnasalspecialists.com
fifthsense.org.uk
abscent.org

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا