افراد مختلف رایحه ها را به صورت یکسان حس نمی کنند

با نزدیک به یک میلیون متغیر در 400 گیرنده بویایی ، افراد حس بویایی متفاوت دارند.

با نزدیک به یک میلیون متغیر در 400 گیرنده بویایی ، افراد حس بویایی متفاوت دارند.

تفاوت در کمترین سطح DNA – یک آمینو اسید روی یک ژن – می تواند تعیین کند که آیا بوی خاصی خوشایند است یا خیر. به گفته محققان دانشگاه دوک ، یک آمینو اسید متفاوت بر روی ژن مشابهی در بدن دوست شما می تواند به این معنی باشد که وی بوی مشابه را زننده بداند.

هیرواکی ماتسونامی ، Ph.D ، دانشیار ژنتیک مولکولی و میکروبیولوژی در دانشکده پزشکی دانشگاه دوک می گوید: در واقع ، هنگامیکه گیرنده های بویایی در دو نفر را مقایسه می کنید، آنها باید حدود 30 درصد متفاوت باشند. به عبارتی گیرنده ها برای همه ما یکسان عمل نمی کنند. “موارد زیادی وجود دارد که شما می گویید بوی ترکیبی را دوست دارید و افراد دیگر آن را دوست ندارند و این بسیار رایج است. ” اما آنچه محققان دریافتند این است که افراد مختلف، به صورت یکسان، روایح را حس نمی کنند. “ما دریافتیم که افراد می توانند در سطح گیرنده ها بسیار متفاوت باشند ، به این معنی که وقتی چیزی را بو می کنیم ، گیرنده های فعال شده بسته به ژنوم شما می توانند بسیار متفاوت باشند (از یک نفر به فرد دیگر).”

در حالی که محققان قبلاً ژنهای رمز کننده گیرنده های بو را شناسایی کرده بودند ، اما نحوه فعال شدن گیرنده ها یک معما بوده است. برای تعیین اینکه چه چیزی گیرنده ها را فعال می کند ، ماتسونامی و همکارانش بیش از 500 گیرنده را در 20 نفر که فقط دارای تغییرات اندکی از یک یا دو آمینو اسید بودند، شبیه سازی کرد و آنها را به طور سیستماتیک در معرض مولکول های بو قرار می داد که ممکن بود گیرنده ها را تحریک کند.

با قرار دادن هر گیرنده در معرض غلظت بسیار کم – 1 ، 10 یا 100 میکرومول – از 73 رایحه، مانند وانیلین یا گایاکول ، گروه توانست 27 گیرنده را شناسایی کند که پاسخ هر فرد نسبت به حداقل یک رایحه، شاخص بود. این یافته که در شماره ماه دسامبر Nature Neuroscience منتشر شده ، تعداد گیرنده های شناخته شده فعال بو را دو برابر می کند و تعداد آنها را به 40 می رساند.

ماتسونامی می گوید این تحقیق می تواند تأثیر زیادی در طعم دهنده ها، عطرها و صنایع غذایی داشته باشد. “همه این تولیدکنندگان می خواهند راهی منطقی برای تولید مواد شیمیایی جدید مورد علاقه بشناسند، خواه یک عطر جدید باشد یا یک ماده با طعم جدید ، و در حال حاضر هیچ پایه علمی برای انجام این کار وجود ندارد ، بدین منظور ، ما باید بدانیم که کدام گیرنده ها توسط مواد شیمیایی مشخص فعال می شوند و عواقب این فعال سازی ها از نظر احساس و بوییدن چیست. ”

منبع: neurosciencenews.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا