ویروس کرونا و از دست دادن حس بویایی

ویروس کرونا : دانشمندان متوجه شدند چرا عده ای قوه بویایی خود را از دست می دهند

ووهان، ایران و سپس ایتالیا در گزارش های اولیه خود اظهار کردند که از دست دادن حس بویایی و یا کربویی (anosmia) از نشانه های شاخص بیماری کووید 19 است. این در حالیست که تنها 60% بیماران این نوع از علائم را از خود نشان می دهند. دانشمندان اخیرا دریافتند که یکی از متداولترین دلایل از دست دادن حس بویایی، مشابه آنچه که در سرما خوردگی معمولی رخ می دهد، عفونت ویروسی است. بسیاری از مبتلایان به کووید 19 به صورت ناگهانی حس بویایی خود را از دست داده اند، در حالیکه بعد از یک یا دو هفته این حس مجددا و به صورت ناگهانی به آنها برگشته است.

این بازگشت ناگهانی حس بویایی نشانگر از بین رفتن بو از نوع “انسدادی” است که در آن مولکولهای عطر نمی توانند به گیرنده های بینی برسند (همانند از بین رفتن بو هنگامیکه گیره لباس به بینی میزنید). تمامی این بیماران تایید کرده اند که بینی انها فاقد گرفتگی بوده و تنها احساس بویایی نداشته اند.

ویروس کرونا و از دست دادن حس بویایی

سلولهای بویایی، سلولهایی هستند که سیگنال را از مولکول معطر موجود در بینی شما به ناحیه ای از مغز منتقل می کنند و سپس این سیگنال ها به عنوان “بو” تعبیر می شوند. در ابتدا ، اینگونه گمان می شد که ویروس ممکن است سلولهای عصبی بویایی را آلوده نموده و سپس آنها را از بین ببرد. اما با استفاده از انجام CT اسکن از سینوس و بینی افراد مبتلا به کووید19 ، مشاهده شد که بافت نرم و مخاط شکاف بویایی، تنها متورم شده است. اینطور برداشت می شود که سلول های عصبی به منظور ایجاد ایمنی و در پاسخ به آسیبی که ویروس به آنها میزند، متورم می شوند.

منبع: theconversation.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا