افراد حواس پرت می توانند کربو باشند

محققان می گویند کربوهای بی توجه وجود دارند. یک مطالعه جدید نشان می دهد افرادی که مشغول کار هستند یا حواس پرتی دارند ممکن است متوجه وجود بوهای جدید نشوند.

افراد حواس پرت می توانند کربو باشند

محققان می گویند کربوهای بی توجه وجود دارند. یک مطالعه جدید نشان می دهد افرادی که مشغول کار هستند یا حواس پرتی دارند ممکن است متوجه وجود بوهای جدید نشوند.

در مطالعه ای از دانشگاه ساسکس ثابت شده است که “کربویی ناآگاهانه” یا “آنوسمی ناآگاهانه” وجود دارد. همانطور که قبلاً مشخص شده بود که افراد وقتی مشغول انجام کاری هستند ، می توانند نشانه های بصری را از دست بدهند ، در مورد بوها نیز همین مسئله وجود دارد. و برخلاف محرک های بینایی ، که به محض بازگشت توجه فرد مشغول بکار، قابل مشاهده است، در حس بویایی، فقط یک پنجره کوتاه قبل از اینکه فرد به آن عادت کند ، وجود دارد و فرصت احساس آن گذشته است.

دکتر فورستر از دانشگاه ساسکس می گوید: “ما کشف کرده ایم که اگر افراد درگیر کاری باشند ، کمتر متوجه بو می شوند. بسیاری از ما این را تجربه کرده ایم: ما در حال کار در یک اتاق هستیم که شخص جدیدی وارد آن شده است و می گوید که اتاق بوی چیزی شبیه به غذا می دهد ، اما کسانی که در اتاق هستند متوجه نشده اند.

علاوه بر این ، ما دریافتیم که چون عادت به بو بسیار قویتر از سایر حواس است ، اگر در دوره ای از حواس پرتی به رایحه ای عادت کنیم ، ممکن است هرگز متوجه آن نشویم. تحقیقات قبلی به ما گفته بود که منحصرا در حس بویایی، تقریباً 20 دقیقه قبل از اینکه مغز دیگر قادر به تشخیص آن نباشد ، یک پنجره وجود دارد – پدیده ای که به عنوان عادت بویایی شناخته می شود.

مطالعه ما می تواند پیامدهای مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال ، اگر مشغول تمرکز روی کاری هستید ، ممکن است کمتر تحت تأثیر بوی غذا قرار بگیرید. یا اگر نمی خواهید دوستتان حدس بزند که در اتاق دیگر برایشان کیک تولد می پزید ، می توانید با یک معما برای 20 دقیقه حواس او را پرت کنید.

آزمایش ما با بوی قهوه انجام شده است اما مرحله بعدی برای ما آزمایش” بوی تهدید “مانند دود و گاز است. به عنوان مثال ، ممکن است رانندگانی که در بزرگراهی شلوغ متمرکز شده اند و درگیر مکالمه نیز هستند ، متوجه بوی سوختنی نشوند که باید به عنوان یک هشدار دهنده عمل کند، یا شاید همین امر در مورد مهندسانی که در شرایطی که آنها را در معرض خطر نشت گاز قرار می دهد مشغول کار هستند صدق کند. “

محققان در حال آزمایش “فرضیه بار ادراکی” هستند ، که ایده ای است که افراد فقط تا زمانی که ظرفیت آنها پر شود می توانند اطلاعات حسی را درک کنند. این فرضیه به خوبی مطالعه ی نابینایی ناآگاهانه “آیا شما گوریل را دیدید؟”  را توضیح می دهد، جایی که از ناظران خواسته می شود تا روی تعداد پاس توپ بین بازیکنانی که لباس سفید پوشیده اند تمرکز کنند ، و تقریبا همیشه شخص با لباس گوریل را که در سراسر صحنه راه رفته ، کمی رقصیده و محل را ترک می کند، از دست می دهند.

منبع: neurosciencenews.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا